Chtějí objet zeměkouli na Jawě 350

31.03.2014

Bláznivých nápadů má každý dost. Co ale odlišuje blázna od dobrodruha? Přece ochota bláznivé plány uskutečnit. A když se sejde parta lidí, kteří už nějaké to dobrodružství prožili, může na svět přijít i taková akce, jakou je cesta kolem světa na Jawách 350.

Nápad vzniknul na večírku

Radek Hasal má motorky rád. A pro značku Jawa má navíc zvláštní slabost. Byl to tento muž (který má za sebou například cestu přes rakouské Alpy na mopedu Puch) v jehož hlavě se zrodil nápad osedlat Jawu a vyrazit kolem zeměkoule.

“Asi dva roky jsem si tenhle tajný sen hýčkal. Až na jednom večírku s podobně postiženými kamarády jsem se s ním svěřil,” přiznává Radek.

Dva z těchto “podobně postižených kamarádů”, Honza Škvor a Martin ,,Zajíc" Kraml, se té myšlenky okamžitě chytli. Později se přidala i Zuzka, která se vystřídá se Zajícem v USA. Není divu, ani jeden z nich nejezdí na běžnou dovolenou: Honza už projel na motorce Kazachstán, Martin absolvoval expedici stejnou zemí ve starém žigulíku. Oba pak projeli Mongolsko ve voze Gaz Gazelle, ruské obdobě Tranzitu, stvořené pro ruské silnice.

Albánie

Volba padla na Jawu 350

Proč zrovna Jawa 350? Důvodů je hned několik. Nejdřív ten, který vychází ze srdcí účastníků expedice: pro protřelé motorkáře je Jawa stroj, se kterým se potkali ve svých motocyklových začátcích. A na první lásky se přece nezapomíná.

Výběr tohoto motocyklu má ale také pár ryze praktických důvodů. Jawu si jezdci můžou opravovat a udržovat po cestě sami. Použití stejných strojů sníží nároky na množství náhradních dílů nebo nářadí.

“Pokud se něco pokazí, kladivo, kleště a drát to většinou spraví,” směje se Honza Škvor. “Také není po cestě takový problém sehnat benzín s nízkým oktanovým číslem nebo běžný motorový olej.”

V neposlední řadě pomůžou motorky Jawa ochránit své majitele. “Poučili jsme se z minulých cest, které jsme odjeli na motorkách západních značek. Pro místní obyvatelstvo jsme pak byli jako dojné krávy,” dodává Honza.

30 000 kilometrů, 3 světadíly, 4 lidé

Cesta začne 3. května. Zuzka a kluci počítají, že pojedou zhruba 6 měsíců a na tachometrech motorek natočí 30 000 kilometrů. Chtěli by projet 3 světadíly a navštívit 14 zemí.

Po cestě mají hned několik konkrétních cílů. Přespat u slavné “Brány do pekla” v Turkmenistánu nebo projet Mongolskem až k poušti Gobi. Velkým přáním všech zúčastněných je zdolat legendární ruskou silnici M56 Kolyma z Jakutska do Magadanu, přezdívanou “Cesta kostí”.

“V USA pak chceme otestovat maximální rychlost našich Jawiček na solných pláních Bonneville, jako to už před námi udělalo hodně závodníků. Také máme za cíl zdolat závodní trať do vrchu Pikes Peak v čase 26,5 min. Pokud to nezvládneme, prohrajeme basu šampaňského,” doplňuje Honza.

 

Díky GPS lokátoru v motorce budeme u toho

Připravovaný dobrodružný podnik získá podporu společnosti GPS Dozor, která dodává GPS lokátory pro sledování motocyklů. Tato zařízení umožňují sledovat pohyb motocyklu v reálném čase a zároveň spoustu dalších užitečných věcí, třeba funkci GPS alarmu.

“Domluvili jsme se, že klukům poskytneme technologii,” říká marketingový manažer Oldřich Škranc. “Většinu našich zákazníků tvoří firemní sektor, který si pomocí GPS lokátorů hlídá náklady. Účastí na cestě kolem světa můžeme ukázat, že tyhle krabičky se hodí i pro dobrodruhy.”  

Díky lokátorům budou moci všichni zájemci sledovat, kde se kluci zrovna nacházejí. A protože nám účastníci občas sami nějaké ty postřehy napíšou, budeme mít všechna jejich cestovatelská dobrodružství na dosah ruky.

 

Přehled všech článků naleznete zde  >> Články z cesty kolem světa na Jawách 350 <<

<< Zpět na všechny články Fotografie článku »

Hlavní cíle cesty kolem světa

Přespat u slavné “Brány do pekla” v Turkmenistánu. Projet Mongolskem až k poušti Gobi Velkým přáním všech zúčastněných je zdolat legendární ruskou silnici M56 Kolyma z Jakutska do Magadanu, přezdívanou “Cesta kostí”. “V USA pak chceme otestovat maximální rychlost našich Jawiček na solných pláních Bonneville, jako to už před námi udělalo hodně závodníků. Také máme za cíl zdolat závodní trať do vrchu Pikes Peak v čase 26,5 min. Pokud to nezvládneme, prohrajeme basu šampaňského,” doplňuje Honza. V neposlední řadě samozřejmě dorazit v pořádku domů, ale ještě před tím navštívit velkoměsto New York.

Fotografie »
close