Jak to všechno začalo

07.04.2014

Radkův nápad objet zeměkouli na Jawě vznikl  před více než dvěma roky. Plán byl zpočátku takový, že já pojedu na BMW, zatímco Radek na své Jawě 250 „Sport“ . Po prvním společném testování v Albánii se ukázalo, že bude nutné plány pozměnit, hlavně co se týká motorek. Rozhodli jsme se pro Jawy 350.

Základní sestavu tvořím já (Honza Škvor) a Radek Hasal. My dva pojedeme celou trasu. První polovinu cesty po Asii s námi pojede ještě Martin „Zajíc“ Kraml (samozřejmě také na Jawě 350). Po příjezdu do Vladivostoku se Martin vrátí zpět do ČR.

Všechny tři Jawičky převezeme do USA, přičemž tu po “Zajícovi osedlá moje přítelkyně Zuzka Čiháková. A v této sestavě dojedeme až do New Yorku, kde naše cesta končí.

První část cesty

Datum odjezdu jsme určili na 3. květen, návrat za cca půl roku. Do tohoto termínu musíme stihnout všechny zastávky a splnit cíle, které jsme si stanovili. Bohužel jsme museli z plánů vypustit Irán -  odmítli nás vpustit do země bez přiděleného průvodce, který byl pro nás cenově nedostupný. Náhradním řešením je Irán objet přes Gruzii, Rusko a Kazachstán.

Pokračovat budeme přes Turkmenistán, kde musíme přespat u „Brány do pekla. Dále budeme pokračovat přes Uzbekistán, Kyrgyzstán a Kazachstán.  

V Mongolsku zjistíme, jestli Jawičky zvládnou přes brody a cesty necesty dojet až na poušť Gobi. Na závěr první etapy nás čeká nejtěžší úkol celé cesty. Projet Ruskou silnici M56 nechvalně známou jako „Cestu kostí.

Pokud “Cestu kostí” zdoláme, na jejím konci leží přístav Magadan, opravdový konec světa. Dál už žádná cesta není. Motorky naložíme na loď a po moři se vrátíme do Vladivostoku. Tady motorky přeložíme na nákladní loď a pošleme je do USA.  

Druhá část cesty - Nový svět

V USA máme před sebou několik úkolů. Jeden z nich je zavítat na závodní trať na solném jezeře u Bonneville. Pro tuto příležitost s sebou povezu 18zubé kolečko na řetěz, kterým docílím zvýšení maximální rychlosti své Jawičky. Uvidíme, co naše Jawičky dokážou…..

Další zatěžkávací zkouškou bude pro motorky závodní trať na Pikes Peak. Vsadili jsme se s kamarádem o basu šampaňského, že ji zvládneme pod 26,5 min. Tak uvidíme!  

Protože Radek není jen Jawař, ale i Harleysta, bylo by hříchem nenavštívit Milwaukee, kde se Harleye začaly vyrábět.  Cestou mezi těmito místy chceme navštívit i národní parky a další zajímavosti, ale na podrobné plánování máme ještě dost času.  

Cílem naší cesty je New York. Tady motorky opět naložíme na loď a odešleme zpátky do Evropy.

Honza Škvor, ČR

 

Přehled všech článků naleznete zde  >> Články z cesty kolem světa na Jawách 350 <<

<< Zpět na všechny články Fotografie článku »

Hlavní cíle cesty kolem světa

Přespat u slavné “Brány do pekla” v Turkmenistánu. Projet Mongolskem až k poušti Gobi Velkým přáním všech zúčastněných je zdolat legendární ruskou silnici M56 Kolyma z Jakutska do Magadanu, přezdívanou “Cesta kostí”. “V USA pak chceme otestovat maximální rychlost našich Jawiček na solných pláních Bonneville, jako to už před námi udělalo hodně závodníků. Také máme za cíl zdolat závodní trať do vrchu Pikes Peak v čase 26,5 min. Pokud to nezvládneme, prohrajeme basu šampaňského,” doplňuje Honza. V neposlední řadě samozřejmě dorazit v pořádku domů, ale ještě před tím navštívit velkoměsto New York.

Fotografie »
close