Nákladní doprava 25. 01. 2021

Aktuální pravidla řízení a odpočinku podle nařízení EU souhrnně v jednom článku

Přečtěte si souhrn pravidel pro dobu řízení, odpočinku a přestávek podle Evropské dohody o práci osádek v mezinárodní silniční dopravě AETR a Nařízení 589/2006 Sb. a 561/2006 ES.

Pro řidiče kamionů, nákladních vozů a také autobusů jsou v platnosti závazná pravidla, upravující (omezující) maximální dobu řízení a nařizující minimální dobu přestávek či odpočinku.

V následujících odstavcích uvádíme aktuální znění pravidel, která byste opravdu měli dodržovat. Jak asi víte, nejde o žádná obecná doporučení, ale o povinnost, kterou často a ráda kontroluje policie ve všech státech EU.

Připomínáme také, že dodržování pravidel jízdy a odpočinku hlídá digitální tachograf. Data z něj je třeba stahovat a uchovávat, případně použít systém, který data z tachografu stahuje a uchovává automaticky.


Pracovní doba 

  • - délka směny může činit nejvýše 13 hodin denně 
  • - max. 40 hodin/týden (48 hodin v případě více pracovněprávních vztahů) 
  • - je možné prodloužit na max. 60 hodin, pokud za 26 po sobě jdoucích týdnů nebude překročena průměrná pracovní doba 40 hodin 

Pracovní doba člena osádky nákladního automobilu nebo autobusu se řídí zákoníkem práce a zahrnuje nejen dobu řízení, ale i další činnost, jako je nakládka/vykládka nebo dohled na nastupování/vystupování pasažérů, údržba, čištění a prohlídka vozidla nebo administrativa spojená s prací řidiče.



Doba řízení

  • - denní doba řízení: max. 9 hodin, je možné 2× týdně prodloužit na 10 hodin
  • - týdenní doba řízení: max. 56 hodin
  • - doba řízení během 2 po sobě jdoucích týdnů: max. 90 hodin

Týdenní doba řízení nesmí přesáhnout 56 hodin a nesmí být překročena maximální týdenní pracovní doba stanovená v nařízení vlády č. 589/2006 Sb. (viz výše).




 Doba bezpečnostních přestávek

  • - min. 45 minut nejpozději po 4,5 hodinách jízdy
  • - je možné přestávku rozdělit na 2 úseky 15+30 minut

Bezpečnostní přestávka je podle výkladu Ministerstva dopravy doba, během níž nesmí řidič řídit ani vykonávat žádnou jinou práci a která je určena výhradně k jeho zotavení. Po 4,5 hod. řízení musí mít řidič nepřerušenou přestávku nejméně 45 minut, pokud mu nezačíná doba odpočinku. Tato přestávka může být nahrazena přestávkou v délce nejméně 15 minut, po níž následuje přestávka v délce nejméně 30 minut.

Pokud jsou ve vozidle alespoň dva řidiči, musí mít každý z nich denní odpočinek nejméně 9 po sobě následujících hodin za každých 30 hodin.





Denní doba odpočinku

  • - 11 hodin v průběhu každých 24 hodin
  • - je možné tuto dobu rozdělit na 2 úseky 3+9 hodin (celkem tedy min. 12 hodin)
  • - Denní dobu odpočinku lze mezi 2 týdenními odpočinky 3x zkrátit na 9h.

  

Týdenní doba odpočinku

  • - běžná týdenní doba odpočinku: 45 hodin
  • - zkrácená týdenní doba odpočinku: 24 hodin (musí však být vyrovnána v následujícím týdnu)

Limity pro týdenní odpočinek se počítají v rámci 2 po sobě následujících týdnů. Běžná doba během dvou týdnů tedy znamená 2× 45 hodin, zkrácená 1× 45 hodin + 1× 25 hodin.

Zkrácení však musí být vyrovnáno odpovídající dobou odpočinku vybranou v celku před koncem třetího týdne následujícího po dotyčném týdnu.



Ušetřete si práci při kontrole doby jízdy a stahování tachografu

Abychom ulehčili život dopravcům v kamionové přepravě, přidali jsme do našeho systému pro sledování vozidel několik funkcí pro bezstarostný management a stahování tachografů. Jedná se například o aktuální data z tachografu, stahování tachografu a karty řidiče či analýzu historických dat.

Místo časově náročného obcházení vozů a ručního stahování dat stačí jen otevřít okno prohlížeče s naší aplikací. Vše máte uložené pro přehlednou práci i vykazování, jak napovídají také obrázky z aplikace v tomto článku.

Chcete se na něco zeptat?
Nebo zdarma otestovat naše řešení?

Nechte nám na sebe kontakt, ozveme se vám.

Ebook zdarma

Opouštíte nás, aniž byste si přečetli 10 tipů, jak ušetřit na správě vozového parku?

Zanechte nám svůj e-mail a my vám zašleme e-book na pozdější čtení.