Tipy a zkušenosti 15. 02. 2022

Nákup firemního vozidla – co byste měli vědět, než se do toho pustíte

Firemní vozidla patří u mnoha podniků k podstatným nákladovým položkám, zejména pokud mluvíme-li o fyzickém majetku a nikoli o lidských zdrojích. Pro velké množství firem je ovšem služební osobní či užitkové vozidlo životně důležité a podnikání si bez něj nelze představit. To znamená, že v určité fázi rozvoje vašeho podnikání budete stát před rozhodnutím nějaké to vozidlo (či vozidla) pořídit.


Výběr vozidla

Než začnete uvažovat nad značkou, barvou či vyhřívanými sedačkami, věnujte se podstatnějším věcem:

Jaký je účel vozidla? Bude vozit lidi nebo náklad? Jak často, jak daleko a za jakých provozních podmínek bude jezdit?

Pokuste se vybrat nejvhodnějšího kandidáta, ale neomezujte se jen na jeden konkrétní model a značku. Ideálně si vytvořte srovnávací tabulku, do které uvedete všechny potřebné vlastnosti, a poté si v jejím rámci srovnejte co největší množství vozidel. V tomto úkolu vám mohou pomoci známí z řad podnikatelů, profesionálové z vašeho oboru, ale také internetové srovnávače.



Cena firemního vozu

Cena je zásadní faktor, ale ne vždy musí být tím rozhodujícím. Nezapomeňte, že provozní náklady na vozidlo jeho pořízením teprve začínají, a že se do nich promítne například kvalita vozu, záruční a pozáruční opravy, cena náhradních dílů a autorizovaného servisu. Na to vše se předem informujte.

Ceníková cena také nemusí být pevná, zvlášť u větších nákupů. Nestyďte se vyptávat prodejců, mohla by k vám doputovat výhodnější nabídka.

Myslete také na daňovou optimalizaci a k rozhodování přizvěte i daňového poradce.

Do ceny vozidla se bude promítat také prestiž – jinak se budete rozhodovat při nákupu vozidla pro management nebo pro kurýry. Za reprezentaci se platí.



Forma nákupu: leasing, nebo přímý nákup? Výhody a nevýhody

Jako podnikatel či firma stojíte před rozhodnutím, jakou formou si vlastně vozidlo pořídit. Obvykle buď investujete vlastní prostředky, nebo se rozhodnete pro operativní leasing.

Obě volby mají své výhody a nevýhody, takže je třeba opět zvážit s dostatečným předstihem.


Leasing

Pokud mluvíme o leasingu, můžeme mít na mysli leasing finanční nebo operativní. Stručně řečeno: finanční leasing poskytuje peníze na pořízení věci (automobilu), zatímco operativní leasing je vlastně pronájmem věci. Vozidla se většinou nakupují na operativní leasing.


Výhody leasingu:

- Nesaháte do firemního rozpočtu – platíte měsíční splátky. Někdy se ovšem hradí akontace, tedy určitá část kupní ceny vozidla.

- Výši měsíční splátky znáte, můžete s ní počítat v rámci provozu firmy.

- Leasing nesnižuje úvěrovou pozici firmy.

- Leasing je formou nájmu, umožňuje tedy využívání zrychlených odpisů firemního hmotného majetku

- Leasing vás vyjde obvykle levněji než standardní bankovní úvěr.


Nevýhody leasingu:

- Vozidlo není vaším majetkem, ale majetkem leasingovky. Nemůžete na něm proto provádět jakékoli úpravy bez souhlasu majitele.

- K provozu auta se vztahují podmínky dané smlouvou. Tou nejzásadnější je omezení ročního nebo měsíčního nájezdu a vymezení teritoria (vozidlo například nesmí překročit státní hranice).

- Při krádeži či zničení vozidla se vlastnické právo přenáší na firmu, leasing však stále musíte hradit.

- Předčasně splatit leasing není příliš výhodné, poskytovatelé si účtují vysoké poplatky.




Přímý nákup vozidla do majetku firmy


Výhody

- Jako vlastník auta si jej můžete upravovat a provozovat podle vlastní vůle.

- Vozidlo je aktivum, je možné jej případně použít na vyrovnání dluhu v případě platební neschopnosti.


Nevýhody

- Na nákup vozidla potřebujete celou částku najednou, jde tedy o výraznou položku ve firemním rozpočtu. V případě úvěru pak hradíte úroky.




Povinnosti při provozu firemních vozidel

U firemních vozů vyplývají pro jejich provozovatele některé povinnosti, které není radno podceňovat. Jde například o pravidelné školení řidičů referentů nebo vedení knihy jízd. S obojím vám mohou pomoci externí dodavatelé. Školení řidičů zajišťují specializované firmy, o vedení knihy jízd (a nejen to) se postará systém GPS Dozor.


Provoz firemní flotily stojí peníze

Pořízením firemních vozidel to všechno teprve začíná. Provoz aut přináší každodenní výdaje, na které si musí firma vydělat. Myslete tedy na všechno, protože v každodenním dlouhodobém provozu skutečně platí, že „halíře dělají talíře“. Náš systém GPS Dozor se zaměřuje právě na tento druh úspor, kdy dokáže snižovat zjevné i skryté náklady na minimum.


Pár rad, jak ušetřit na provozu firemních vozidel díky technologii GPS Dozor:

Pohonné hmoty – díky inteligentnímu hlídání spotřeby zamezíte nehospodárné jízdě i krádežím paliva. Z interních dat našich klientů vychází úspora až 40 % na PHM po zavedení našeho systému.

Servisní prohlídky – včasné prohlídky mohou zabránit vzniku velkých škod, jejichž náprava stojí velké peníze. Náš systém automaticky ohlídá servisní intervaly v návaznosti na nájezd a kalendář a upozorní vás na ně.

Hlídání stylu jízdy – náš systém umí vyhodnotit nehospodárnou jízdu (například překračování rychlosti, jízda brzda-plyn), která by vás stála zbytečné výdaje za opotřebení vozidla nebo poškození v důsledku nehody.

Logistika a efektivní trasy – při využití systému sledování vozidel máte dokonalý přehled o pohybu aut a jejich trasách. Takto můžete trasy optimalizovat a vyhnout se zajížďkám nebo opakovaným jízdám.

Černé jízdy - zneužívání vozidla zaměstnanci pro soukromé účely vás stojí peníze. Sledování vozidel GPS Dozor toto naprosto eliminuje.

Sleva na havarijním pojištění – zákazníci, kteří využívají náš systém, mohou od pojišťoven získat slevu na havarijním pojištění vozidel.



Chcete se na něco zeptat?
Nebo zdarma otestovat naše řešení?

Nechte nám na sebe kontakt, ozveme se vám.

Ebook zdarma

Opouštíte nás, aniž byste si přečetli 10 tipů, jak ušetřit na správě vozového parku?

Zanechte nám svůj e-mail a my vám zašleme e-book na pozdější čtení.